Veelgestelde vragen

Het nieuwbouwplan

Lieven de Key wil de 240 sociale huurwoningen aan de Maassluisstraat in Nieuw West vervangen voor nieuwbouw. Er komen ook ongeveer 260 woningen extra. De nieuwbouw wordt een mix van sociale huur, middenhuur en vrije sector koop. De woningen variëren van 40 tot 110 m2. Ook is er ruimte voor voorzieningen, bijvoorbeeld kleine bedrijfjes.

Elk model heeft voor- en nadelen voor verschillende groepen bewoners. Het doel is dat het eindresultaat – een vernieuwde buurt – voor alle bewoners, ondernemers en andere gebruikers van het gebied een verbetering brengt.

De ruimte tussen het spoor en de huidige binnentuinen richt de gemeente in als park. Deze groene zone aan de Maassluisstraat maakt straks deel uit van het grotere Spoorpark; een doorlopende groene strook langs het spoor van de Jan Evertsenstraat tot aan de Vlaardingenlaan. De nieuwe woningen komen in het groen, met groene binnentuinen die aansluiten op het park. Doorkijkjes en een slingerende wandelroute maken het groen toegankelijk en zichtbaar voor de hele buurt; dit gebied is openbaar. De binnentuinen tussen de woonblokken zijn wel afsluitbaar. Daarnaast hebben sommige woningen op de begane grond een eigen kleine privétuin.

Er komen in de nieuwbouw geen bergingenboxen meer op de begane grond. Dit zijn vaak sociaal onveilige plekken en we willen daar nu een mix van programma waaronder ook woningen, voor meer ogen op straat. Er komt wel een gezamenlijke fietsenstalling met scooterplekken. En de woningen krijgen ieder een eigen berging in de woning.

Het wordt een mix van woningen, waarvan 55% sociale huur (272 woningen), middenhuur en vrije sector koop. Dus het aantal sociale huurwoningen groeit. Het zijn woningen die in grootte variëren van 40 tot 110 m2 en hebben 1, 2 of 3 slaapkamers. Ook komen er rolstoelwoningen in de nieuwbouw.

In Amsterdam zijn veel extra woningen nodig, want veel mensen zoeken een huis. Er is vooral tekort aan betaalbare woningen. De Maassluisstraat is aangemerkt als verdichtingslocatie. Hier mogen dus meer woningen worden teruggebouwd. Dit heeft de gemeente vastgelegd in het woonbeleid (meest recent: Omgevingsvisie 2050). De woningen en buurt worden mooier en er komen ook ongeveer 275 woningen bij.

We maken een mooi ontwerp eromheen. Als de boxen ooit weg gaan kunnen we de ruimte inrichten als vier bedrijfsruimtes of met groen.

Alle nieuwe en bestaande woningen moeten voldoen aan hoge daglicht-normen. Dat is een wettelijke eis en daar is dit plan aan getoetst. Op sommige momenten van de dag is er schaduw en op andere momenten niet. Er is al een eerste bezonningsstudie gedaan en we doen dit opnieuw als we verder in het proces zijn als het exacte ontwerp van de bebouwing bekend is.

De gemeente eist dat het heien trillingsarm gebeurt om schade aan huizen in de omgeving te voorkomen. Dit betekent vrijwel zeker dat we gebruik maken van boorpalen voor de fundering.

Mensen met stadsvernieuwingsurgentie mogen hun parkeervergunning houden als ze binnen Amsterdam verhuizen met urgentie. Als u nu nog geen parkeervergunning hebt, dan kunt u die straks ook niet krijgen.

Planning

In 2024 en 2025 werken we samen met bewoners en omwonenden aan een stedenbouwkundig plan. Wij hopen dit in 2025 af te kunnen ronden. Vervolgens werken we met de bewonerscommissie in 2025 aan het sociaal plan. Daarna vragen we de gemeente om de peildatum. Dat is de datum waarop bewoners uit fase 1 stadsvernieuwingsurgentie krijgen en anderhalf jaar de tijd krijgen om te verhuizen. Op z’n vroegst kan dan in 2027 gestart worden met de sloop van de eerste woningen uit fase 1. Een halfjaar later start dan de bouw van de eerste woningen.

In 2025 werken we samen met bewoners en omwonenden nog aan het stedenbouwkundig plan. Wij hopen dit in 2025 af te kunnen ronden en daarna wordt het vastgesteld door de gemeenteraad (na een inspraakperiode). We starten in 2025 met de bewonerscommissie ook aan het sociaal plan en starten met het ontwerpen van de woningen van de eerste fase. De bewonerscommissie hoedt een raadpleging onder de bewoners en geeft Lieven de Key een advies. Als het sociaal plan en de woningontwerpen klaar zijn, vragen we de gemeente om de peildatum. Dat is de datum waarop de huidige huurders stadsvernieuwingsurgentie krijgen om te verhuizen. Daarom kan er op z’n vroegst in 2027 gestart worden met de sloop van de eerste woningen.

Verdichting

In Nederland, maar in Amsterdam in het bijzonder, hebben we te maken met een groot tekort aan woningen. Om het woningtekort in Amsterdam op te lossen moet de gemeente jaarlijks minimaal 7.500 woningen bijbouwen. Die extra woningen worden verspreid over Amsterdam gebouwd en uitgangspunt is om bij sloop-nieuwbouw meteen extra woningen toe te voegen. Amsterdam heeft er voor gekozen om het omliggende groene landschap te behouden en de nieuwe woningen in de stad te bouwen. Deze binnenstedelijke verdichting heeft wel gevolgen voor groene ruimten in de stad. Met name op plekken waar relatief veel groene ruimte is, zoals in Zuidoost en Nieuw West, zal verdichting plaatsvinden op ruimtes die eerder groen waren.
De Maassluisstraat is aangemerkt als verdichtingslocatie. Hier mogen dus
meer woningen worden teruggebouwd. Dit heeft de gemeente vastgelegd in het woonbeleid (meest
recent: Omgevingsvisie 2050).

In het najaar van 2025 willen we het concept stedenbouwkundig plan vrijgeven voor inspraak. Tijdens de inspraak kan iedereen een reactie (zienswijze) geven op het plan. Iedereen die een reactie geeft tijdens de inspraak krijgt hierop een antwoord. Als het kan wordt het stedenbouwkundig plan naar aanleiding van een reactie gewijzigd. Alle reacties en de antwoorden worden opgeschreven in een Nota van Beantwoording. De bestuurders en raadsleden ontvangen de Nota van Beantwoording als zij een besluit moeten nemen over het plan. Zo kunnen zij reacties en de antwoorden meewegen in hun advies of beslissing. Het investeringsbesluit gaat naar verwachting in begin 2026 naar de raadscommissie.

De gemeenteraad zal uiteindelijk een besluit nemen over dit plan. Als u het niet eens bent met het plan, dan kunt u tijdens de besluitvorming aan de gemeenteraad aangeven wat uw bezwaar is, dat noemen we een zienswijze. De gemeenteraad zal uw bezwaar meewegen in hun besluit of het plan voldoende kwaliteit heeft. 

Het wordt een mix van woningen, waarvan 55% sociale huur (272 woningen), 30% middenhuur en 15% vrije sector koop. Dus het aantal sociale huurwoningen groeit. Het zijn woningen die in grootte variëren van 40 tot 110 m2 en hebben 1, 2 of 3 slaapkamers. Ook komen er rolstoelwoningen in de
nieuwbouw.

Er is uitgelegd dat de bergingen in de benedenverdiepingen niet terugkomen, omdat de bergingen veel problemen geven in het beheer en vaak leiden tot onveilige plekken. Zowel inpandig als op straat.

In plaats van privébergingen komen er collectieve fietsenstallingen in het gebouw. Daarnaast komt er een berging in het appartement. Dit is in overeenstemming met het Amsterdams beleid voor bergingen en fietsenstallingen.

In het stedenbouwkundig ontwerp zijn meerdere keuzes gemaakt die ervoor moeten zorgen dat het licht, het vrije zicht en uitzicht op het groen zo goed mogelijk tot hun recht komen. Er is uiteindelijk gekozen voor: vier torens, vier vrijstaande bouwblokken in het groen; het openlaten van de hoeken bij de garageboxen, het maken van twee poorten naar de parkzone.
Er is zorgvuldig gezocht naar de maximale tussenruimte tussen de bouwblokken.

Alle nieuwe en bestaande woningen moeten voldoen aan hoge daglicht-normen. Dat is een wettelijke eis en daar is dit plan aan getoetst. Op sommige momenten van de dag is er schaduw en op andere momenten niet. Er is al een eerste bezonningsstudie gedaan en we doen dit opnieuw als we verder in het proces zijn als het exacte ontwerp van de bebouwing bekend is.

Dit aandachtspunt wordt meegenomen in het architectonisch ontwerp.

Participatie

Tijdens het maken van het stedenbouwkundig plan kunnen bewoners en omwonenden reageren en adviseren. Het stedenbouwkundig plan maken we in samenwerking met de bewoners, omwonenden en de gemeente. We nemen zoveel mogelijk ideeën mee in de uitwerking van het plan. Wij hopen dit in het voorjaar van 2025 met de bewoners af te kunnen ronden.

We willen samen met de bewoners het stedenbouwkundig plan maken. Bewoners kunnen bijvoorbeeld meedenken over de plek waar gebouwen, straten en groen moeten komen. De participatie gaat niet over wat we maken, maar hoe dat eruit ziet. De participatie gaat niet over de vraag óf er meer woningen mogen komen. Dit heeft de gemeente vastgelegd in het woonbeleid. De Ringzone, het gebied waarbinnen de Maassluisstraat valt, is opgenomen als locatie waar buurtontwikkeling wordt gekoppeld aan verdichting. Meer over de verdichting en hoe de gemeente dit wilt doen is te lezen in de ontwikkelstrategie 2035 en Koers 2025 van de gemeente. Als je meer wilt weten over de omgevingsvisie 2050 van gemeente Amsterdam kun je hier meer lezen.

Met de vernieuwing van de Maassluisstraat gaan we verder met een lopend project. We dragen met dit project bij aan een duurzame, solaire start met kansen voor iedereen (divers programma, verbeteren sociale huur, extra woningen voor woningzoekenden, rolstoelwoningen). Daarnaast werken we aan een vitale buurt met veel ruimte voor sport, ontmoeten en groen. De raad moet straks beoordelen of we deze ambities voldoende hebben uitgewerkt.

Het voornemen van Lieven de Key en gemeente is om de woningen te vervangen voor nieuwbouw en om extra woningen en voorzieningen bij te bouwen. Deze extra woningen zijn noodzakelijk, omdat er een groot tekort is aan woningen. Vooral aan betaalbare woningen. De participatie gaat niet over de vraag óf er meer woningen mogen komen. Dit heeft de gemeente vastgelegd in het woonbeleid (meest recent: Omgevingsvisie 2050). De bouwblokken van Lieven de Key aan de Maassluisstraat zijn aangemerkt als verdichtingslocatie. Het bouwen van meer woningen betekent dat de buurt verandert. De woningen en buurt worden mooier, maar de extra woningen nemen ook ruimte in.

In het najaar van 2025 willen we het concept stedenbouwkundig plan vrijgeven voor inspraak. Tijdens de inspraak kan iedereen een reactie (zienswijze) geven op het plan. Iedereen die een reactie geeft tijdens de inspraak krijgt hierop een antwoord. Als het kan wordt het stedenbouwkundig plan naar aanleiding van een reactie gewijzigd. Alle reacties en de antwoorden worden opgeschreven in een Nota van Beantwoording. De bestuurders en raadsleden ontvangen de Nota van Beantwoording als zij een besluit moeten nemen over het plan. Zo kunnen zij reacties en de antwoorden meewegen in hun advies of beslissing. Het investeringsbesluit gaat naar verwachting in begin 2026 naar de raadscommissie. 

Sociaal plan

In een sociaal plan staat wat er voor bewoners geregeld en afgesproken is bij sloop of renovatie van hun woning. Hierin staan de afspraken over de stadsvernieuwingsurgentie, vergoedingen, bewonersbegeleiding, communicatie en andere bewonerszaken.

Samen met de bewonerscommissie maken we een sociaal plan volgens de Amsterdamse Kaderafspraken. Het sociaal plan bespreken we in 2025 met de bewonerscommissie en daarna met alle huurders.

Alle contracten van de woningen worden beëindigd en alle huurders van de huurwoningen zullen moeten verhuizen. Alle bewoners, die qua inkomen recht hebben op een sociale huurwoning, krijgen in dit project de garantie dat ze kunnen terugkeren naar een nieuwe, passende woning in de nieuwbouw..

Ja, de huren van de nieuwe woningen blijven in de sociale huur vallen. Het kan zijn dat u te maken krijgt met een huurstijging. Deze huurstijging wordt misschien gecompenseerd door huurtoeslag.

Woningen zijn schaars en de gemeente Amsterdam heeft bepaald hoe wij deze woningen moeten verdelen. Dit staat beschreven in de huisvestingsverordening. Grote woningen met veel kamers gaan naar grote gezinnen. Als u nu alleen in een grote woning woont betekent dit dus niet dat u kan doorschuiven naar een grote woning. De nieuwe woning moet passen bij de samenstelling van uw huishouden.

Alle bewoners, die qua inkomen recht hebben op een sociale huurwoning, krijgen in dit project de garantie dat ze kunnen terugkeren naar een nieuwe, passende woning in de nieuwbouw. Sommige huurders moeten eerst tijdelijk verhuizen, omdat er nog geen nieuwe woningen gebouwd zijn. Maar ook zij kunnen terugkeren.

Het uitgangspunt is dat huishoudens, die door een sloop of renovatie verplicht worden te verhuizen een verhuisvergoeding ontvangen, we volgen daarin de Kaderafspraken. Omdat de tweede verhuizing een vrije keuze is, ontvangen ze daarvoor geen verhuiskostenvergoeding. Deze afspraken worden in het sociaal plan vastgelegd.

Parkeren

Deze garages komen niet terug in de nieuwbouw. De contracten van deze garages worden opgezegd en huurders kunnen zelf een vervanging zoeken.

We maken een mooi ontwerp eromheen. Als de boxen ooit weg gaan kunnen we de ruimte inrichten als vier bedrijfsruimtes of met groen.

In het ontwerp voor de openbare ruimte is er rekening mee gehouden dat de parkeerplaatsen tussen de torens kunnen worden opgeheven. Uit de parkeertelling blijkt dat de parkeerplaatsen tussen de torens en in de groenzone nauwelijks worden gebruikt door bewoners. Zo ontstaat er meer ruimte voor groen, spelen en ontmoeten.
De zorgen van bewoners over het verdwijnen van parkeerplaatsen zijn terecht. Daarom wordt er in het stedenbouwkundig plan geen besluit gekomen over het opheffen van parkeerplaatsen. Dit besluit wordt pas later genomen bij het definitief ontwerp van de openbare ruimte. In een proces van samen stadmaken worden bewoners gevraagd om mee te denken en samen keuzes te maken voor een ideale inrichting van de openbare ruimte.

Voor de ca. 270 extra woningen moeten er ca. 27 parkeerplaatsen in de openbare ruimte bijkomen. Deze parkeerplaatsen zijn bedoeld voor bezoekers. Bewoners van de nieuwbouw kunnen geen aanspraak maken op een parkeervergunning. Zij moeten een parkeerplaats kopen of huren.
Omdat er nog een overmaat aan parkeerplaatsen bij de torens is en er ook parkeerplaatsen in de tussenstraten bij komen, zal de parkeerdruk op de Maassluisstraat niet toenemen door de extra woningen.

Bewoners met een parkeervergunning die terugkeren, mogen hun parkeervergunning behouden. Omdat zij ook in de huidige situatie op straat parkeren, leidt dit niet tot extra parkeerdruk.

De gemeente Amsterdam bepaalt het parkeerbeleid en geeft parkeervergunningen af. Bewoners die op de peildatum een parkeervergunning hebben kunnen deze meenemen als zij gaan verhuizen. Dit geldt ook voor nieuwbouw waar normaal gesproken geen parkeervergunning voor wordt afgegeven. Ook als bewoners met een stadsvernieuwingsurgentie naar elders zijn verhuisd en terugkeren naar de nieuwbouw kunnen zij een parkeervergunning krijgen.

Dit is een speciale regeling voor mensen die moeten verhuizen omdat zij te maken hebben met sloop en/of renovatie. Deze regeling is terug te vinden op : https://www.amsterdam.nl/parkeren/parkeervergunning/parkeervergunning-voor-bewoners/parkeervergunning-bij-herhuisvesting/

Als u nu nog geen parkeervergunning hebt, dan kunt u die straks ook niet krijgen.

De zorgen van bewoners over het verlies aan groen zijn een belangrijk signaal geweest om het maximaal benutten en versterken van de kwaliteit van het groen centraal te stellen in dit plan.
Belangrijk was ook de informatie van bewoners dat zij het groen tot aan het spoortalud een onprettige en sociaal onveilige plek vonden. Het is er stil, anoniem en vervuild. Om die reden wordt het gebied nauwelijks gebruikt als route om te wandelen of van de natuur te genieten.

Door de nieuwbouw zal het aantal vierkante meters groen inderdaad afnemen. Hier tegenover staat dat het groen beter zichtbaar en bereikbaar zal zijn vanaf de Maassluisstraat en vanuit de nieuwe woningen. Het park wordt een plek die – samen met bewoners – wordt ingericht als een
plek om in de natuur te verblijven, te bewegen en te ontmoeten. Met zicht op de paden, zitplekken in het groen en aan het water en speel- en sportplekken.

Duurzaamheid en biodiversiteit krijgen speciale aandacht. Bomen die last hebben van de nieuwbouw worden beschermd en waar mogelijk verplaatst. Moet een boom toch worden verwijderd, dan wordt deze gecompenseerd door herplanting.

Dit idee en andere ideeën zijn zeer welkom bij het uitwerken van het ontwerp van de openbare ruimte en het samen stadmaken

Door nieuwbouw verdwijnt de bestaande speeltuin. Er komen nieuwe speelplekken voor terug. Bewoners worden betrokken bij het ontwerp.  

Dit aandachtpunt wordt meegenomen in het uitwerken van het ontwerp van de openbare ruimte. Het plan houdt hier rekening mee bij door rustige zones en actieve plekken aan te wijzen. Wat er exact op die plekken zal komen, wordt in overleg met bewoners bepaald bij het Samen Stadmaken. 

Gemeentelijk beleid is erop gericht om winkeliers te verwijzen naar de winkelcentrums, zodat daar geen leegstand ontstaat. In de straten, zoals Maassluisstraat, wordt ruimte gemaakt voor kleine bedrijfjes en diensten. Zoals een fietsenmaker, sportschool, huisarts, etc.

Vanuit de gemeente is geen ruimte voorzien. Er zijn al buurtkamers in de nabije omgeving, zoals Lola Lieven, de buurtkamer in de Fiep Westendorpschool en de buurtkamer en Wijkpraktijkteam aan het Delflandplein.

Lieven de Key gaat in de planuitwerking kijken of er een bewonersruimte in de nieuwbouw kan komen.

Uitvoering

De gemeente eist dat het heien trillingsarm gebeurt om schade aan huizen in de omgeving te voorkomen. Dit betekent vrijwel zeker dat we gebruik maken van boorpalen voor de fundering